Boek 60 jaar Crescendo

Het is inmiddels 70 jaar geleden dat de gildenbroeder van het St.Jorisgilde het initiatief namen om een toneelvereniging op te richten.
Crescendo is op 16 oktober 1945 officieel opgericht in café Thijs Janssen in Someren. Dit was een paar maanden na het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog. Nederland was aan ontspanning toe. In Someren, maar ook op vele andere plaatsen, schoten de verenigingen als paddenstoelen uit de grond.

Het begon als volgt: In de oorlog moest het St. Jorisgilde uit Someren alle zwaaivaandels en geweren inleveren. Aan het eind van het oorlogsjaar 1944 werd duidelijk dat deze niet meer terug zouden komen. Niemand wist waar ze gebleven waren. Daarom besloten de gildenbroeders een toneelstuk op te gaan voeren, waarvan de opbrengst gebruikt zou worden om nieuwe zwaaivaandels en geweren te kopen.
Benieuwd hoe dit ontstaan van Crescendo verder gaat, je kan dit mooie boek nog steeds kopen en bestellen via het secretariaat.